Pathfinder Online: Jellem és hírnév

2013-06-24 Pathfinder  36 comments

Megint sikerült egy kis időt szakítanom Pathfinderre, így lefordítottam a sorban követkő újabb fejlesztői naplót. Ez az írás nagyon erősen simogatni fogja az igazi szerepjátékosok lelkét, ugyanis a jellem megvalósítását tárgyalja. Az eredeti cikk 2012. július 18-án született.

Azok számára, akik nem tudják miről van szó: készül egy fantasy sandbox MMO, ami nagyon érdekesnek ígérkezik. Egy ideje elkezdtem fordítgatni a játék fejlesztői naplóit, a jelenlegi a 17. rész. Az eddig lefordított 16 rész megtalálható a Fórum, Hasznos dolgok, Pathfinder részében fejezetekre bontva. Akit érdekel, olvassa el, garantálom, hogy valamelyik része felkelti az érdeklődést. A gazdasággal foglalkozó cikket ki lehet hagyni, mert az elég beteg és megfekszi a gyomrot.

TISZTELET: Tudd meg mit jelent ez nekem!

A cikk írásának idején rendezték a PaizoCon-t, a játék első nyilvános prezentációját. Ez két órából állt, az első órában ismertették a játékot, a másodikban egy kérdezz-felelek volt. Ekkor mutatták be a Technológiai Demóból az első két karaktert. Az egyik volt Seoni a sorcerer , a másik pedig az első Goblinworks által gyártott goblin (a képek kattintással nagyíthatók):

 

A fentieken kívül itt leplezték le a Thornkeep könyv végső borítórajzát is:

Az ezt követő bemutató a egy nagyobb volumenű kiállítás lesz, mégpedig a GenCon.

Rolling in the Deep

Talán nincs is még egy olyan téma, ami annyi izgalmat generálna egy RPG-ben, mint a jellem témaköre. Amióta Gary Gygax és Dave Arneson (a Dungeons and Dragons megalkotói, sajnos már egyikük sincs köztünk) először tett említést róla, számos vita született arról, hogy mit jelent, hogyan képezi le a valós világot, hogyan használjuk, mik a hibái és ezeket a hibákat hogyan javítsuk

Érintőlegesen már volt szó a jellemről a Fektessük írásba című blogban, ahol arról írtak, hogy egy szerződés megszegésének jellem változtató hatása van. Ennek következtében a fórumokon újra fellángolt a több mint 40 éves vita.

Tekintettel a nagy érdeklődésre, úgy gondolták, hogy ez a blog megfelelő alkalom arra, hogy kicsit mélyebbre ássunk a hírnév koncepciójában és ennek kapcsolatában a Pathfinder Online-al. Mint eddig mindig, a cikk az akkori elképzeléseket tükrözi, a tesztek és visszajelzések tükrében minden változhat.

Stairway to Heaven

A való életben nincs abszolút definíciója a jónak és a gonosznak, a törvényességnek és a káosznak és mindenki szubjektíven alkot véleményt más emberek etikusságáról vagy erkölcséről. Két ember igencsak eltérő véleményt alkothat egy harmadikról. A Pathfinder világában nem ez a helyzet. A jellem egy univerzális állandó….egy abszolút keretet ad, amelybe minden érző lény valamilyen formában bele van illesztve. Ha két ember mágiát alkalmaz egy harmadik jellemének megállapítására, akkor mindketten pontosan ugyanazt az információt kapják vissza.

A Pathfinder világában a jellem leíró jellegű. Nem azt mondjuk, hogy valaki a gonosz vagy a jó úton jár, hanem egész egyszerűen azt, hogy az illető jó, illetve gonosz. Amennyiben valaki olyan cselekedetet hajt végre, amely bármilyen formában kihatással van a jellemre, akkor ennek az egyénnek meg is fog változni a jelleme. A „cél szentesíti az eszközt” mondás a Pathfinder világára egyáltalán nem vonatkozik.

Vannak külső hatásai is annak, hogy az ember hol helyezkedik el a jellem rendszerben. Egyes karakterek elveszíthetik fontos kaszt tulajdonságaikat, amennyiben túl messze kóborolnak egy meghatározott jellemtől. Különösen igaz ez a paladinokra és a clericekre. Vannak viszont olyan erők az univerzumban, amelyek figyelemmel kísérnek, függetlenül attól, hogy milyen életutat választott a karakter. A Pathfinderben ugyanis vannak istenek.

A Pathfinder világának istenei erősen jellem függőek. Sőt, gyakorlatilag meg van határozva mindegyiknél, hogy mely jellemet képviseli. Minden jellempozícióban van néhány isten, melyek különböző féleképpen képviselik az adott jellemet. És ezek az istenek figyelnek. Az hogy valaki hogyan éli az életét, az nem elméleti kapcsolatban van azzal, hogy milyen lesz az élete az örökkévalóságban, hanem egy kimutatható tény. Az istenek adnak és visszavesznek kegyet, képességeket azoknak/azoktól, akik felveszik a vallásukat és követik tanításaikat, vagy épp megtagadják azt. Beleértve ebbe az isten által elvárt jellemhez igazodást. Bár sokak közülük elég szeszélyesek, ezért olyanok is vannak, akik soha nem vállalják fel egy isten szándékát és akaratát.

A fenti hatások sokféleképpen megnyilvánulhatnak a Pathfinder Online-ban. A játékosnak minden egyes karakter megalkotásakor jellemet kell választania. Ezután a játékos tetteitől függően változhat a jellem. Kisebb volumenű cselekedetek tartós sorozata, néhány jelentősebb akció, vagy egy monumentális tett egészen új pozícióba helyezheti.

A jellem befolyásolja a karakter által igénybe vehető különböző vallási szolgáltatásokat. A gyógyítás, regenerálás, különböző halálnemekből történő felélesztés mind-mind isteni beavatkozást igényelnek. A jellem befolyásolja a karakter kapcsolatát a társadalmi szervezetekkel és előfordulhat, hogy a szervezet kiveti magából a karaktert, ha a jelleme eltér az elvárt normától. Az NPC-k is eltérően reagálnak a különböző jellem típusokra. Egyes települések kapuja is a jellem függvényében tárulhat fel vagy záródhat be előttünk.

Egy olyan világban, ahol a jellem abszolút meghatározott, és létezik a mágia, amely felismeri azt, a biztonságnak és a bizalomnak is új mélységei lesznek. Rendkívül fontos tudni, hogy a társunk hol helyezkedik el a jellemgörbén. Másrészről mi lenne velünk kémkedés, árulás és szabotázs nélkül? Emiatt arra is szükség van, hogy összezavarjunk vagy megtévesszünk valakit a jellemünk vonatkozásában. A jellemfelismerés macska-egér harca lesz a mozgatórugója számos intrikának.

Nem érdekel, hogy rossz hírnevem van!

Más mechanizmusok is léteznek a Pathfinder Online-ban, amelyek leírják a karakterek egymás közti kapcsolatát. Az egyik ilyen a hírnév rendszer.  A „hírnév gazdálkodás” egy módszer arra, hogy az ember súlyozza a cselekedeteit. A jó hírnév megszerzése mindig értékes, a rossz hírnév pedig rengeteg ajtót fog bezárni előttünk Az eBayen alkalmazott rating rendszer jó példája a hírnév gazdálkodásnak.

A karakterednek lesz egy alap hírneve. Amikor valamilyen cselekedetet végrehajtasz valaki számára, akkor ez a valaki lehetőséget kap arra, hogy visszajelzést adjon veled kapcsolatban, illetve ez fordítva is igaz, te is értékelheted őt.

A hírnév egy társadalmi konstrukció, amely át fogja szőni a társadalmi kapcsolataidat. Ha az ismerőseim közül senki sem ismer téged, akkor semmilyen információm nem lesz a hírnevedről. Amennyiben a kapcsolataim közül bárki ismer téged, akkor tudni fogom, hogy ő mit tud a hírnevedről.  Kezeld a barátaimat jól, különben nehezen fogsz üzletet kötni velem.

A fejlesztők azt is fontolóra vették, hogy esetleg lehet majd kereskedni a hírnév információkkal. Ez lehetővé tenné, hogy a karakter hírneve átlépjen a társadalmi szférák közt. A hírneved akár meg is előzhet Téged.

A hírnév természetesen kiterjed a társadalmi szervezetekre is. A guildeknek, településeknek, játékos nemzeteknek szintén van hírnevük, ez a hírnév pedig érinti azok alkotóelemit is, legyenek ezek szervezek vagy önálló karakterek. Egyszóval amit csinálsz, az nem csak magadat tükrözi, hanem a társaidat is.

Még egy dolog!

A cikk végén még megemlítik, hogy ha valaki személyesen akar találkozni a fejlesztőkkel a GenConon, az küldjön nekik egy emailt. Nem garantálják, hogy mindenkire tudnak időt szakítani, de próbálnak annyi embernek lehetőséget biztosítani amennyinek csak lehet. Ez egy jó alkalom, hogy növeld a hírneved a Goblinworksné :)

36 comments to Pathfinder Online: Jellem és hírnév

Leave a reply