TESO: Maria Aliprando interjú

2013-08-27 TESO  One comment

2013. augusztus 25. vasárnap, 01:00 | Írta: PiszkosFred

A GamesCom 2013. kiállításra a Zenimax Online Studios szinte teljes létszámmal érkezett. Jöttek a vezető fejlesztők és az egyes szakterületek vezetői is. Itt van Kölnben Maria Aliprando is, aki két napja állja a sarat, és válaszol a sajtó, fansiteok és egyéb médiumok kérdéseire. Ha épp nincs hivatalos interjún, akkor a Bethesda stand környékén válaszol a játékosoknak. A hölgyről érdemes tudni, hogy ő a “monszter leány”, vagyis ő elsősorban az ellenfelek kialakításáért, harci képességeiért felel, de természetesen más területen is besegít ha szükséges. A 15 perces interjún feltett kérdésekre örömmel válaszolt, pedig olyan kérdéssel indult az egész, amelyet minimum már húszan kérdeztek már meg, csak a mai napon… :)


 

Mikor jutnak be végre európaiak is a bétába? Lesz EU béta?

Igen, lesz. Erről többet egyelőre nem mondhatok, mert jelenleg is tart az európai szerverpark (Frankfurt) felszerelése és kialakítása. Jelenleg stress (terheléses) teszteket tartunk az amerikai szervereken (Dallas), amikor annak vége, akkor felgyorsulnak majd az események.

Mi az a „fun stuff”, amelyről szó volt nem olyan régen egy interjúban, és amelyre felkapta mindenki a fejét, és mennyibe kerül majd? :)

Erről Matt tudna többet mondani, én nem igazán. Jelenleg nem nagyon akarunk pontos összegekbe belemenni, mert jelenleg is tárgyalunk a Sonyval és a Microsofttal. Szeretnénk elérni, hogy az összes platform összes játékosa ugyanannyit fizessen ugyanazokért az élményekért. Vagyis, szeretnénk azt, hogy a konzol játékosoknak ne kelljen duplán fizetni, egyszer konzolos előfizetéseket, majd aztán az ESO havidíjat. De amíg nem teszünk pontot ezen tárgyalások végére, nem tudunk konkrétumokba belemenni.

Mi a helyzet a játékos guildekkel? Sokat hallani róluk, de mégis keveset.

Lesznek, fontosak lesznek és több funkciót is el fognak látni. Jelenleg a játékos guildekben a maximum létszám 300 fő, de ezt még nem teszteltük stress teszteken, így ez még változhat. Egyszerre több guildhez is csatlakozhatnak a játékosok, és ez ajánlott is, mivel a kereskedelem is a guildeken belül zajlik majd. Emiatt például számítunk arra, hogy lesznek kifejezetten csak Kereskedő Guildek (kamarák, céhek), amelyeket a játékosok csak azért alakítanak ki, hogy kereskedjenek. Sőt, reményeink szerint lesznek olyan játékosok is, akik csak kereskedéssel fognak foglalkozni, vagyis guildek között fogják nézni a keresletet és kínálatot, majd olcsón vásárolva és drágán eladva szereznek vagyonokat. Ez is egyfajta játékstílus.

A megaszerver technológia egyszerűen nem teszi lehetővé azt, hogy berakjunk egy központi Aukciós Házat a játékba, ahol aztán millió és millió termék közül kellene választania az embereknek. Mire megtalálná valaki a számára legjobb ajánlatot, azóta vagy lenne jobb, vagy már elvitte más a terméket. Ekkora tömegnél ez nem működik. A kereskedés guildeken belül és guildek között fog zajlani. Ezért is lehet majd megbecsült és/vagy nagy érték egy-egy nevesebb Kereskedelmi Céh tagsága.

Jelen állás szerint maximum 5 guild tagja lehet a játékos. A stress tesztek után ez a 300-as limit változhat, de várhatóan nem nagy mértékben.

Lesznek guild tabardok, vagy emblémák, vagy bármi, amit büszkén viselhetünk, és amivel hirdethetjük a hovatartozásunkat?

Jelenleg is dolgozunk egy ilyesmi rendszeren. Amit már most is meg tudsz csinálni, az például ha Cyrodiilban (pvp zóna) a guilded elfoglal egy erődöt, akkor az erőd falán megjelennek a társaság zászlói, így messziről lehet majd látni, hogy melyik erőd/objektum, melyik guildhez tartozik, ki védi. Lehet, hogy egy-egy hírhedtebb és komolyabb erőt képviselő guild által elfoglalt erődöt inkább nem támadsz meg – mert tudod, mire számíthatsz -, és inkább nagyobb sereggel térsz vissza. Az ellenséges guildek közötti bosszúról nem is beszélve – nincs annál jobb, amikor látod az általad nem nagyon kedvelt zászlókat lobogni a várfalon, és tudod, hamarosan a te zászlód fog ott lengeni.

Ami a tabardot illeti, mindenki szereti megmutatni a saját zászlóját, jelképét, mintázatát stb, ezt tudjuk. Ezért most azon vagyunk, hogy olyan megoldást találjuk, amely a legjobb, mind esztétikailag, mind látványt, mind kreatív felhasználás szempontjából.

Lesznek raidek, oh, bocsánat, Adventuring Zónák, ezt tudjuk. Ezeken kívül lesznek 5-10 fős raidek, tartalmak – ilyesmik?

Sokat nem mondhatok ezekről, mert jelenleg is dolgozunk rajta, de azt már lehet tudni, hogy a szokásos 4 fős tartalom (lásd zónánként 2 darab dungeon – összesen 16 -, majd ezek 50-es szinten elérhető folytatása – nevezzük heroic verziónak -, amikor a dungeon sztorija folytatódik tovább, és változik egyúttal a dungeon alaprajza és lakossága is, és javul a benne összeszedhető “loot” minősége is) mellett lesznek 24 főt követelő összecsapások is. Az összecsapások nem olyanok lesznek, mint amit megszokhattunk más mmo-ban, vagyis nem 24 ember fog ütni egy darab epikus ellenfelet. A harcok inkább egy ütközetre fognak hasonlítani, ahol nem csak a bosst, de annak a seregét, segítőit is le kell verni egy időben, koordinált csapatmunkával és komolyabb stratégiák használatával. A legtöbb összecsapásban az ellenfelek annak megfelelően dolgoznak és váltanak a képességeik között, hogy milyen összeállítású partyval találják magukat szemben. Nem csak a játékosok tudnak szerepkört váltani, ha kell, hanem az ellenfelek is. A 24 fős összecsapásokban több kisebb egységre lesz majd bontva – illetve, úgy lesz hatásos – a csapat, és úgy kell együtt dolgoznia mindenkinek.

Mi a helyzet a szerepjátékosabb emberekkel, lesznek lehetőségeik arra, hogy ilyen beállítottságú csapatok összejöjjenek és szerepet játszanak?

Nagyon figyeljük a fórumok és a béták visszajelzéseit, hogy mit szeretnének a szerepjátékosok. De mindehhez először is az kell, hogy ezek a játékosok találkozzanak. Egy megaszerveren ezt úgy oldjuk meg, hogy a „szökés a börtönből” (Coldharborból – amolyan tutorial, mint bármely TES játékban) után a játékosoknak egy gyors kérdőívet kell kitölteniük, és ha itt például szerepjátékosnak vallják magukat, akkor a szabadulás után a megaszerver olyan „shardjára” (nevezzük mini szervernek, szegmensnek, résznek, stb) kerül, ahol a többi ilyen beállítottságú játékos is tartózkodik. Nem lesz tehát külön “RP szerver”, de a rendszer ennek ellenére egy helyre próbálja mindig terelni az azonos érdeklődésű embereket. Innentől pedig csak egy ugrás a speciális, szerepjátszásra specializálódott guildek létrehozása.

Lesznek emote-k a játékban, sőt, maguk a játékosok is hozhatnak létre újakat.

Sokan kérték, hogy lehessen tárgyakat lerakni/ledobálni a világban, mint a hagyományos TES játékokban, de egyszerűen nincs rá technikai lehetőség, hogy ezt meg tudjuk jelenleg valósítani egy mmo-ban.

Nem lesznek „buborékok” a beszélgetések során, egyszerűen nem illik a TES környezetbe az ilyen. Lesz viszont teljesen átszabható és módosítható kezelői felület (UI), LUA alapokon, bárki létrehozhat bármilyen hiánypótló interface addont. Természetesen dolgozunk azon, hogy valahogy a konzolosok tudják használni ezeket az addonokat.

Ha már addonok, lesz lehetőség pl. Damage meter szerű addonra is?

Persze, LUA ismerete mellett megalkotható bármilyen addon. Az már más kérdés, hogy a játékban nem nagyon lesznek számok (alap esetben). Nem akarjuk, hogy az emberek azt figyeljék játék közben, hogy mekkora számok repkednek a pve vagy pvp csatákban, ahelyett, hogy a helyzetre, vagy a környezetre, vagy magára a csatára figyelnének. Nem szeretnénk, ha a játékosok célja az lenne, hogy minél nagyobbat sebezzenek, vagy több sebzést blokkoljanak ahelyett, hogy azon gondolkoznának, hogyan lehet számok nélkül, a szituációban felmerülő dolgokra okosan reagálva sikert elérni. Nem akarjuk, hogy a The Elder Scrolls Online a számokról szóljon, és arra „vadásszon” mindenki.

De, ha mégis kell a népnek Damage meter, akkor lesz rá lehetőség, hogy megalkossa valaki?

Ha nagyon kell, persze, lehet csinálni ilyen addont, igen.

Lesz social gear, vagyis utcai/ünnepi vagy bármilyen speciális ruházat?

Hogyne, abszolút. Rengeteg lehetőség lesz ilyen téren. Az ESO-ban ha a játékos social geart használ, akkor az nem cseréli le az aktuálisan viselt felszerelést, hanem csak elrejti azt. Például, ha egy talpig heavy armorban lévő játékos felvesz egy „nemesi köntöst”, akkor onnantól a világban, mint egy született nemes fog mászkálni, megtartva az alap páncélzat jellegzetességeit, de a köntöst mutatva a többiek felé. A ruhákat küldetések során vagy akár jutalmaként lehet szerezni, rengeteg lesz belőle, lehet őket gyűjteni és variálni.

PVP-ben más a helyzet, ott nem lehet ilyen szinten elrejteni a felszerelést. Cyrodiilban szeretnénk, ha felismerhető lenne a játékosok által viselt páncélzat.

Lesznek e szezonális, ünnepi, stb. közösségi események, mint más mmo-ban?

Mindenképpen. Lesznek közösségi események, már az induláskor is. A későbbi pontos terveket egyelőre nem tudom elmondani, még javában gondolkodunk ezeken és az ütemezésükön.

Amin most dolgozunk, az a büntetés, igazságszolgáltatás rendszere. Például jelenleg bármikor bármit el tudsz lopni, és senki sem fog emiatt kiabálni vagy városőrért kiáltani, mint egy TES játékban. Na, ez változni fog. A premier után jön majd a Tolvajok Céhével és a Sötét Testvériséggel együtt (ha nem is egy időben) a „justice system”. Ezek a frissítések nem csak egy újabb skillfát fognak hozzáadni a játékhoz, hanem 15-20 órányi kőkemény küldetéseket, sztorikat, NPC-ket, helyszíneket – egyszóval tartalmas frissítéseink lesznek.

Lesz időjárás? Évszakok esetleg?

Igen, hogyne. Lesz időjárás a játékban, sőt, ezek nem csak zónákra fognak vonatkozni, hanem teljes régiókra. Nem lesz tehát olyan, hogy esik az eső, majd 10 métert jobbra haladva az út túloldalán már süt a nap. Hófúvások, homokviharok, hamuviharok, trópusi felhőszakadás, stb. egész régiókra jellemzően fognak megjelenni. Természetesen az időjárás megfelel az adott zóna környezetének, vagyis Skyrimban ne várjunk homokvihart, ahogy Black Marsh dzsungelében sem fog esni a hó.

A nappal és éjszaka váltakozása kontinens szintű, vagyis ezt értelem szerűen mindenki ugyanúgy fogja majd tapasztalni. Lesznek eltérések az éjszakai vagy nappali égboltok között, hiszen az Északi fényt nem fogjuk látni csak Skyrimban, ahogy a vulkáni hamu miatt vöröses feketére festett égbolt is csak Morrowindben fog látszódni.

Oké, lássuk az Uralkodót. Mihez kezd magával vagy Tamriellel egy Uralkodó mostanság, ha megválasztják?

Ezen jelenleg is dolgozunk. Az a cél, hogy akit megválasztanak Uralkodónak, az tényleg a legbefolyásosabb és legnagyobb erővel/hatalommal rendelkező ember legyen Tamrielen (ergo a játékban). Külön speciális skillfát kap minden játékos, miután megkoronázták. Később ezek megmaradnak, de természetesen akkor használhatóak a legjobban, legerősebben, ha épp a játékos az aktuális Uralkodó. A skillfa legtöbb képessége inkább pvp beállítottságú embereknek lesz hasznos, hiszen az egész cím is inkább a pvp teljesítményhez kötődik.

Lesznek más címek is az Uralkodón (Emperor) kívül?

Igen, lesz pvp ranglista, külön megszerezhető rangokkal és címekkel. Ezeken kívül lesznek még küldetések, felfedezések, lore gyűjtés vagy achievementek végrehajtása során szerezhető címek, stb. Egyszerre csak egy címet jeleníthetünk meg.

Utolsó kérdés: ha már pvp, mennyire lehet variálni a felszerelést harc közben?

Csak a fegyvereket lehet „gyors-váltani” (bizonyos szint elérése után), ruhát, páncélt nem. Ahhoz távol kell picit maradnod a harcoktól (OOC), és csak akkor tudsz átöltözni.

One comment to TESO: Maria Aliprando interjú

Leave a reply