ArcheAge béta beszámoló

2014-08-09 ArcheAge  46 comments

Sziasztok!

Mint azt tudjátok, többen is részt vettünk az ArcheAge második zárt bétáján. Mivel közeleg a harmadik tesztelési fázis is, itt az ideje, hogy összedobjak egy beszámolót az élményeimről. Előrebocsátom, hogy az írás nagyon erősen szubjektív, csak és kizárólag az én érzéseimet közvetíti. Nem kizárt, hogy ami számomra pozitív, vagy éppen negatív, az másokból éppen ellentétes reakciókat vált ki.

A játék rendkívüli mélységekkel rendelkezik, amelyeket első nekifutásra nem is lehet felfedezni és értelmesen bemutatni. Ez jó, mert a sekélyes csőjátékokat nagyon utálom, nem baj, ha bizonyos dolgok csak hetekkel a kezdés után tisztulnak le. Azt mindenesetre már az elején le kell szögezni, hogy akiből a pvp, craft, felfedezés szavak heveny hányingert váltanak ki, az lehet jobban teszi, ha nem kezd bele. Bár ez sem igaz teljesen, mert tapasztalataim szerint a játékosok minden típusa képes elfoglaltságot találni.

Az ArcheAge műfajilag fantasy sandbox MMORPG, amelyben remekül megvalósították mind a fantasy, mind az MMO, mind az RPG elemeket. Feltételezem, hogy a sandboxot is, de mivel ez életem első sandbox játéka, így összehasonlítási alapom nincs. Na meg 3-4 nap alatt ezt a részt lehetetlenség feltérképezni.

A  játék fejlesztője az XLGames, míg a nyugati régió kiadója a Trion Worlds. Itt feltétlenül meg kell említenem, hogy a Trion ArcheAge-hez is biztosítja a rá jellemző csúcs szuper supportot, a játékosok igényeinek megfelelő fejlesztési irányt. Nagyon sokat faragtak a karaktereken, így azok nyugati szem számára is sokkal elfogadhatóbbak, illetve szépen lassan lenyesik az XLGames vadhajtásait. A játék eredetileg Koreában jelent meg, később kapott japán és orosz változatot. Ezekhez a variánsokhoz képest a Trion sokat enyhített a p2w jellegen. Jelenleg a játékot szapulók utolsó fellegvárának, a labor pont rendszer átalakításának lehetőségeit verik keresztül a koreai fejlesztőkön.

Az alábbiakban megpróbálom valamilyen módon rendszerezni a játék összetevőit, de szokásomhoz híven nyilván lesznek átfedések a témakörök közt.

Indulás (a leírásban minden kép kattintással nagyítható)

Kattints a képre a teljes mérethez!

1. Karaktergenerálás

Ezt a részt nem részletezem túlságosan, személy szerint nem az a fajta vagyok, aki sokat tököl a karakter kialakításával. A neten található rengeteg videó, mely bemutatja a karakteralkotást. Véleményt azért persze fűzök hozzá. A karakter fejének, arcának személyre szabása nagyon részletes, szerintem minden igényt kielégít. Sajnos ezen kívül mást nem lehet állítani, pl a testméret változtatására sincs lehetőség. Ez manapság kicsit furcsa. Ebben a tekintetben a Black Desert egyértelmű győztes lesz. Az én elvárásaimat igazából az ArcheAge is messze lefedi, de ezzel nem mindenki lesz így.

2. Grafika, környezet, hangulat

Sok embert érzékenyen érint, hogy a környezet, amelyben játszik, magával ragadja, legyen egyfajta sajátos hangulata. Ezek közé tartozom én is. Iszonyatosan fontos, hogy el tudjak merülni a környezetben. Az utóbbi időben több játékba is elkalandoztam egy rövid időre és be kell valljam, az ArcheAge világa maximálisan kielégíti ezirányú vágyaimat. Az első pillanattól kezdve otthon éreztem magam, annak ellenére, hogy rettegtem a keleti hangulatvilágtól. Újra hangsúlyozom, ez saját vélemény, természetesen nem biztos, hogy mindenkinek bejön. Grafikus motor a Cryengine 3, amely tökéletesen végzi a dolgát, ráadásul a fejlesztők nagyon jól optimalizálták. Röccenés mentesen fut a játék gyengébb konfigurációkon is, abszolút nem okoz neki gondot a tömeg sem. A játék szép. Ez ennyire egyszerű. Minden részében jól eltaláltak a hangulati elemek, de erről talán néhány saját készítésű kép jobban beszél):

Kattints a képre a teljes mérethez!

Kattints a képre a teljes mérethez!

Kattints a képre a teljes mérethez!

Kattints a képre a teljes mérethez!

3. Kasztrendszer

A játék kasztrendszere a Rift játékosok számára némileg ismerős lehet. Van 10 alapkaszt, amelyekből hármat kombinálva kapjuk meg a kasztunkat. A 10 alapkasztból összesen 120 kaszt kombinálható ki, mindegyiknek adtak nevet a fejlesztők. Nyilván ezek nem mind egyforma erősek, de nagyon-nagyon-nagyon erősen a játék pozitív részeihez tartozik, hogy itt tényleg mindenki megtalálhatja azt a stílust, amit játszani szeret.  Számomra például (Riftesek tuti nem hiszik el), a legszimpatikusabb felállás a kardos/pajzsos harcos kaszt. Nagyon utálom, hogy ezt a típust minden játékban csak tankként lehet használni. Igen, persze itt is tank, de mivel annyira nem hangsúlyos a tankolás, lehetséges belőle tökéletesen működő dps vadállatot csinálni, amely ráadásul kellő védelemmel van ellátva, illetve a harc stílusa az erősen badass kategóriába tartozik. De lehetsz mindenféle elképzelhetetlen harci, gyógyító, tankoló mágus, harcos, íjász akármbármi. Pl. közelről-távolról hatékony, pajzsos/kardos/íjas kombó is (jó-jó, azért ez elsősorban saját szórakoztatásra :) ) Az alkasztokból viszont nem használhatjuk az összes skillt, 23 pontot lehet szétosztani. A kombinációkból és pont elosztásokból végtelen lehetőség jön össze, két Templar egyáltalán nem biztos, hogy ugyanúgy épül fel. Sőt!

Kattints a képre a teljes mérethez!

4. PvE játékmenet

Ha valaki netán nem komálja a PvP-t, a játék annak is kínál temérdek lehetőséget. Ezek egy része a hagyományos küldetéseken alapszik, amelyek nem lettek eget rengetően újítóak, de egyáltalán nem nevezhetők idegesítőnek sem. Általában az ölj meg X számú Y lényt kategóriába tartoznak, de igazából nem terhelik az idegrendszert. Általában 3-5 lényt kell megölni és még arra is van lehetőség, hogy az előírtnál kevesebb ellenfél likvidálása után leadjuk a küldetést, persze kevesebb jutalomért. Érvényesül a másik véglet is, a küldetések több lény megölésével túlteljesíthetők, értelemszerűen bőségesebb jutalomért.

További tisztán PvE játéklehetőség a dungeon, amiből sandbox játékhoz képest elég sok van. Nem számoltam meg, de tíz körül biztosan van a számuk. Sajnos én nem jutottam el odáig, hogy kipróbálhassam, de az elbeszélések és a videók  alapján egészen jóra sikerültek. Létezik 5 fős és 3 fős variáns, PvE raidek nincsenek a játékban. Talán nem is baj, a raid szervezés nagyon időigényes, szinte lehetetlen feladat az olyan klánokban, mint a miénk.

A játék talán legfontosabb eleme mind a PvE, mind a PvP játékosok számára a craft. A craft rendszer bonyolultnak nevezhető, de ha sikerül átlátni, akkor már azonnal logikus lesz. ArcheAge-ben sok más játéktól eltérően a craftnak értelme is van. Egyrészt a legerősebb felszerelések craftból jönnek, másrészt a kereskedelmi célokat szolgáló trade packokat is le kell gyártani. A craft mély. Nagyon. Sok esetben kell különböző szakmák által előállított alapanyagokat felhasználni, de amit saját magunk csinálunk, az sem merül ki a “kalapálj össze 10 követ és lesz belőle kard” módszerben. Rengeteg fajta alapanyag van, ezek egy részét gyűjteni kell, más részét pedig termeszteni, illetve ezeket felhasználva alkothatunk nagyot…aztán abból még nagyobbat…aztán még nagyobbat. Termelni a farmon lehet, farmja viszont csak az előfizetéses játékosoknak lehet. Mondhatni, ez a legnagyobb korlátozás a free-k számára. Aki nem fizet, az vagy lerakja a kacsáit, libáit, disznóit egy publikus farmra, ahol 24 órás védelemben részesül, vagy elviszi egy eldugott erdei tisztásra és megpróbálja ott felnevelni őket. Itt viszont fennáll a veszély, hogy ellopják. Előfizetés esetén a saját farmunkon teljes védelmet élvez a termény…amíg fizetjük az adót. Az állatokat etetni, a növényeket öntözni kell. Persze a takarmányt és az öntözővizet is meg kell szerezni. A szakmák száma bőséges:

Kattints a képre a teljes mérethez!

A gyártási ablak elsőre bonyolult, de ha megismerjük, kiderül, hogy nagyon jó. Alul láthatók a szükséges alapanyagok, középen a végtermék, felül pedig az, hogy a végtermékből mi gyártható. A tárgyak ikonjain keresztül-kasul kattinthatunk, mindig azt hozva fókuszba, amire épp kíváncsiak vagyunk. A gyártáshoz különféle munkaterület (üllő, szövőszék, páncélkészítő forma stb.) és labor pont szükséges :

Kattints a képre a teljes mérethez!

 5. Harcrendszer

A harc TAB targetes, amit sokan nem szeretnek, én például igen. Skilleket kell használni, amikkel agyon lehet verni az ellent. Mindenki minden fegyvert és páncélt használhat, de az általuk adott bónuszok sok esetben befolyásolják, hogy melyiket kell(ene) használni. De ha olyan varázsló szeretne lenni valaki, aki jobb védelmet akar fizikai sebzések ellen, akkor nem tilos heavy armort viselni. A harci animációk nagyon szépek, simák, élvezetessé teszik a harcot. A skill és harcrendszer elsősorban PvP-re optimalizált, de ez nem okoz problémát PvE-ben sem. Létezik lovas harc is, de hatékonysága erősen kérdőjeles.

Kattints a képre a teljes mérethez!

Kattints a képre a teljes mérethez!

6. PvP játékmenet

Sajnos erről nem tudok saját élményekről beszámolni. Ennek oka egyrészt, hogy nem jutottam el addig, hogy érdemben ki lehessen próbálni, más részt pedig kicsit sem áll közel hozzám a PvP, bár nincs kizárva, hogy ez a játék megváltoztathatja ezt a véleményemet. A játékban a PvP minden formája rendelkezésre áll. Aréna, várostromok, tengeri ütközetek, open world pvp. Az egyszeri játékos direkt veszélynek akkor van kitéve, ha elmegy Auroriára (lvl50 pvp zóna), ha háborús zónába téved, vagy ha kimerészkedik a tengerre. Háborúval nem érintett zónákban és alacsony szintű területeken csak akkor kell PvP-zni, ha mi magunk kötünk bele az ellenséges frakció tagjaiba. Az ostromok lehetnek hagyományos zerg fesztek, de ha egy guild jól szervezett, akkor monumentális hadjáratok is kialalkulhatnak. A tengeri csatákhoz pedig mindenképpen szükséges a szervezettség.

A hagyományos földi halandó akkor is harcba keveredhet, ha ún. Trade Packokat szállít egyik helyről a másikra. Ezekért akkor jár a legtöbb jutalom, ha minél messzebb és minél veszélyesebb zónába szállítjuk. Ennek csúcspontja az ellenséges kontinens, melyet tengeren keresztül lehet elérni. A trade packok szállítására speciális mount, a szamár szolgál. Ezt a mountot, a többihez hasonlóan kölyökként kapjuk, felnevelése a mi fealadatunk (cirka 5 perc alatt felnő).

Kattints a képre a teljes mérethez!

 

Kattints a képre a teljes mérethez!

Ha saját frakciónk tagjait mészároljuk le (vagy ellopjuk más terményét), akkor bíróság elé kerülhetünk és még börtönbe is csukhatnak. A kiszabott ítéletet online időben kell eltölteni. Ha nagyon sokat bűnözünk, akkor kalózzá válunk. Ebben az esetben minden NPC megtámad, illetve a játékosok számára is szabad a préda. Csak a kalózok szigetén lehet élni. Cserébe viszont semmilyen törvényt nem kell betartani. (a pvp-s infókért köszönet Islumilnak)

7. Glider

A játék egyik speciális “mountja” (az airshipen és vonaton kívül) a glider. Ez egy siklórepülő, amellyel átszárnyalhatjuk a távolságokat. Rendkívül mutatós és élményszámba megy a használata:

Kattints a képre a teljes mérethez!

Kattints a képre a teljes mérethez!

A szamaras és glideres képek Lyathastól származnak.

8. Labor pont

A jelenlegi feketebárány. Kis túlzással a játékban még a fingáshoz is labor pont kell, ami csak egyféleképpen szerezhető. Automatikus regenerálódással. Szükség van rá a gyűjtögetéshez, craftoláshoz, halál miatti büntetés levételéhez, de még a loot azonosításához is. Ez utóbbit állítólag a Trion meg szeretné változtatni, tárgyalnak az XLGames-el. Labor pontot a free játékosok 5 percenként kapnak, de csak akkor ha online vannak. Az előfizetéssel rendelkezők online 10 pontot kapnak 5 percenként, míg 5 pontot 5 percenként ha offline vannak. A max labor freeként 2000, subbal 5000. Free játékosoknál nagyon erősen ajánlott az összedolgozás, nem tud mindenki egyedül megcsinálni mindent. Ez tuti. Az előfizetésesek itt naygon előnyben vannak, de a Trion ezen a rendszeren megpróbál még faragni. Sajnos ez nem az ő játékuk, csak annyit tudnak változtatni, amennyit az XLGames enged.

Konklúzió

Az az igazság, hogy sok mindenről lehetne írni még, de már így is brutális lett a cikk. Folyamatosan jutnak eszembe újabb és újabb dolgok, de kezdetnek talán ennyi is elég.

Én utálom a pvp-t, a craftot és a felfedezést. Tehát utálom az ArcheAget is. De vajon akkor miért nem erről szól a fenti beszámoló? Higgyétek el, ezt egyelőre én sem igazán értem. Ez egy jó játék, kipróbálásra mindenképp érdemes.

 

 

 

46 comments to ArcheAge béta beszámoló

Leave a reply